سئو چیست؟

سئو چیست؟

سئو یا SEO

سئو چیست؟ SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است ، این عمل افزایش کمیت و کیفیت ترافیک به وب سایت شما از طریق نتایج موتور جستجوی ارگانیک است.

برای درک معنای واقعی سئو ، بیایید این تعریف را بشکنیم و به بخش ها نگاه کنیم:

کیفیت ترافیک : شما می توانید از همه کشورها در سرتاسر جهان بازدید کننده داشته باشید اما آیا سایت شما واقعا برای آنها مفید خواهد بود. زیرا Google به آنها موضوع سایت شما در نتایج جستجو ارائه خواهد داد برای مثال سایت شما موضوع کشاورزی باشد ولی از لپ تاپ و رایانه مطالب گذاشته باشید. پس این کار درستی نیست و بازدید کننده ای که به سایت شما آمده و مطلب رو مشاهده کند از سایت سریعا خارج خواهد شد در عوض شما باید مطالبی در موضوع سایت خود بنویسید و بازدیدکننده هایی را که واقعا به مطالبی که شما ارائه می دهید علاقه مند هستند به سایت شما رجوع کنند.

مقدار ترافیک : هنگامی که افراد صحیحی را از روی آن صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) مشاهده کردید ، ترافیک بیشتر بهتر است.

کلمه “SERP” مخفف عبارت Search Engine Results Page می‌باشد، همانطور که از نامش پیداست در آنچه که در نتایج جستجو در اثر یک کلمه یا عبارت سرچ شده، شما مشاهده می‌کنید را گویند.

نتایج ارگانیک : تبلیغات بخش قابل توجهی از بسیاری از SERP ها را تشکیل می دهند. ترافیک ارگانیک هرگونه ترافیکی است که نیازی به پرداخت هزینه ای نیست.

ترافیک جستجوی ارگانیک به طور خاص هرگونه ترافیکی بدون پرداخت هزینه از طریق SERP ها است.

 

اوايل شروع سئو

در اوایل سال ۱۹۹۰ بود که موتورهای جستجو کار خود را شروع کردند محبوب ترین موتورجستجوها در آن زمان Yahoo و Infoseek بود. در آن زمان مردم موتورهای جستجو را به دید یک لیست فهرست شده نگاه می کردند که همانند صفحه زرد، سئو اولیه بر اساس حروف الفبا انجام می شد. در این لیست صفحاتی همچون AAA در بالای این لیست وجود داشتند.

با ردش مداوم اینترنت موتورهای جستجوی جدیدتری ظاهر می شدند که از الگوریتم های رتبه بندی پیچیده تری استفاده می کردند. این الگوریتم ها با معیار تراکم کلمه کلیدی (تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی یا یک عبار در یک صفحه استفاده شده تقسیم برا تعداد کل کلمات صفحه) و برچسب های شبیه Key-words برای فهم محتویات وب سایت ها استفاده می کردند. به دنبال این رشد سئو برای بیشتر دیده شدن سایت ها فعالیت خود را شروع کرد. با توسعه رتبه بندی صفحات توسط موتورهای جستجو، مهندسین سئو به دنبال پیدا کردن راه هایی جهت تاثیرپذیری در رتبه بندی این موتورها چه با استفاده از روش های اخلاقی و چه غیر اخلاقی روی آوردند.

یک مقاله که توسط نیویورک تایمز در نوامبر سال ۱۹۹۶ چاپ شد راجع به توسعه دهندگان وب صحبت کرد که برای قرار گرفتن در بالای صفحه نتایج جستجو از روش های غیر اخلاقی سئو استفاده می کرند. این مقاله توضیح می دهد که چگونه توسعه دهندگان وب به راحتی یک سایت را به همراه کلمات کلیدی ویژه که معمولا در پشت گرافیک سایت پنهان شده است بارگذاری می کنند. که در نتیجه موتورهای جستجو این کلمات کلیدی را شمارش کرده و رتبه بندی سایت را افزایش می دهند.

همان طور که گفته شد بدست آوردن رتبه بندی بالا برای کلمات کلیدی خاص در اوایل کار خیلی راحتی نسبت به امروز بوده است. با بکارگیری روش های غیراخلاقی در آن زمان قرار گرفتن در بالای لیست نتایج جستجو تضمین شده بود. امروزه الگوریتم های موتورهای جستجو و پیچیده تر شده اند و خیلی سخت است که مهندسین بهینه سازی بتوانند موتورهای جستجو را دستکاری کنند، البته این بازی موش و گربه بین مهندسین سئو و موتورهای جستجو امروزه نیز وجود دارد و ادامه پیدا خواهد کرد.

 

چرا سئو مهم است؟

با اینکه تبلیغات، شبکه های اجتماعی و دیگر پلتفرم ها می توانند در ایجاد ترافیک برای وب سایت موثر باشند، اما منبع اصلی ترافیک سایت ها موتورهای جستجو هستند.

نتایج طبیعی درصد بیشتری از ترافیک را به صورت معمول کسب می کنند. به عنوان مثال طبق تحقیات انجام شده تنها ۲٫۸% کاربران آمریکایی بر روی تبلیغات گوگل کلیک می کنند. به طور خلاصه سئو فرصت کسب ترافیک ۲۰ برابری نسبت به تبلیغات کلیکی در موبایل و گوگل ایجاد می کند.

سئو یکی از تنها روش های بازاریابیست که در صورت پیاده سازی صحیح، تاثیر آن در طول زمان افزایش نیز می یابد. در صورتی که شما دارای محتوایی در وب سایت باشید که مستحق کسب رتبه باشد، ترافیک کسب شده از این محتوا در طول زمان افزایش نیز پیدا خواهد کرد، در حالی که تبلیغات برای اعمال شدن نیاز به صرف هزینه و شارژ کردن حساب دارد.

موتورهای جستجو در حال هوشمند تر شدن هستند، اما در عین حال نیاز به کمک ما نیز دارند. بهینه سازی وب سایت به موتورهای جستجو کمک می کند تا اطلاعات محتوای سایت را به صورت بهتری درک کنند و از این رو محتوای وب سایت به طور مناسبی ایندکس شده و در نتایج جستجو به نمایش در بیایند.

 

مقایسه سئو داخلی و سئو خارجی

سئو را می توان به دو قسمت سئو داخلی و سئو خارجی تقسیم کرد.

سئو داخلی بر روی فاکتورهایی از رتبه بندی گوگل متمرکز است که مستقیما به وضعیت صفحه مورد نظر برای بهینه سازی وابسته است. مانند هدینگ ها، محتوا و ساختار صفحه.

سئو خارجی بر روی فاکتورهایی متمرکز است که گوگل در خارج از سایت شما به آن توجه می کند. این فاکتورها به دیگر منابع مانند شبکه های اجتماعی، وبلاگ های فعال در زمینه کاری شما و سابقه فرد جستجو کننده وابسته است.

این دو دسته بندی سئو متفاوت از یکدیگر هستند، اما الزاما می بایست در هر دو بسیار خوب عمل کرد. برای درک بهتر این ماجرا مثالی را خدمتتان عرض می کنیم.

تصور کنید که شما صاحب خانه ای با یک باغچه در رو به روی آن هستید و یک مسیر نیز از درب بیرونی خانه تا خود خانه وجود دارد که از این باغچه می گذرد. دو سناریو زیر را در نظر بگیرید.

سناریو اول: داخل خانه شما به طرز شگفت انگیزی تمیز بوده اما حیاط آن بسیار شلوغ و کثیف است. چیزی که در این سناریو اتفاق می افتاد این است که با وجود داشتن تمیز ترین خانه از داخل، اما به دلیل کثیف بودن بیرون آن، کسی وارد این خانه نمی گردد.

این مثال همانند عدم انجام سئو و بهینه سازی خارجی سایت است. شاید سایت شما محتوا و ظاهر بسیار خوبی داشته باشد، اما به گونه ایست که هیچ کس اعتباری برای آن قائل نمی گردد. کسی وبسایت پر محتوای شما را نمی بیند چرا که ترافیکی کسب نمی کنید.

سناریو دوم: حیاط خانه بسیار تمیز، اما داخل خانه پر از هرج و مرج و شلوغی است.

حال شرایط را بالعکس کنید. باغچه شما بسیار تمیز و زیباست و افراد زیادی را به سمت آن جلب می کند. اما داخل خانه مانند یک منطقه جنگ زده است و بازدیدکنندگان بعد از چند ثانیه کوتاه آن را ترک می کنند.

هنگامی که کاربری درست پس از ورود به یکی از صفحات سایت آن را ترک کند، گوگل آن را به منزله فرار کاربر می داند. هر چه میزان این فرار (بانس ریت) بیشتر باشد (تعداد کاربرانی که به سرعت و بعد از دیدن تنها یک صفحه از سایت آن را ترک می کنند)، گوگل رتبه پایین تری به آن صفحه خواهد داد.

به همین دلیل است که انجام سئو داخلی و سئو خارجی به همراه یکدیگر ضروریست.

Your Comment: